Sawasdee kaaaaaa - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Cecile Busger op Vollenbroek - WaarBenJij.nu Sawasdee kaaaaaa - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Cecile Busger op Vollenbroek - WaarBenJij.nu

Sawasdee kaaaaaa

Blijf op de hoogte en volg Cecile

24 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

MERRY CHRISTMAAASSSS!!

Hoe is het daar?? Ik zit nu in het mooie, knusse, romantische maar ook vooral KOUDE Pai in Noord Thailand. Overdag is het lekker warm, maar 's nachts.. pfffff I'm freezing my ass off! haha .. maargoed ik zal hier dus mijn kerst doorbrengen met 2 mensen die ik heb ontmoet in Chiang Mai. Heb ik toch nog een beetje het gevoel alsof ik thuis ben met die kou:) De kerstmutsen en de drank zijn ingeslagen, dus het komt helemaal goed! haha

Zo net voor kerst moet ik natuurlijk wel even een blogje schrijven, aangezien het alweer veel te lang geleden is.
De laatste blog heb ik geschreven in Saigon, mijn god.. dat lijkt wel eeuwen geleden!

Ik heb uiteindelijk 5 dagen doorgebracht in Ho Chi Minh.. Dit was niet het originele plan, maar mw. ging op vrijdag natuurlijk weer twijfelen of ze wel een visum moest aanvragen. Heb dit toen niet gedaan en 's avonds had ik daar meteen al spijt van, want de vliegtickets naar Thailand bleken super duur te zijn. Uiteindelijk kon ik dinsdagmiddag pas mn paspoort ophalen... bummer.. Mja.. opzich wel een leuke tijd in Ho Chi Minh gehad.
Op de eerste dag ben ik naar het War Remnants Museum geweest. Pff.. wat een indrukwekkende en misselijkmakende foto's heb ik daar gezien zeg! Je krijgt een brok in de keel als je ziet wat de Vietnam oorlog heeft aangericht bij het lokale volk. Echt erg..
's Avonds ben ik met 2 NL'se meisjes en wat mensen uit Wales naar 'Holland Village' geweest. Dit is een jaarlijks festival om de betrekkingen met Nederland te vieren. Nou.. en ze weten hoe ze dat moeten doen hoor. Wat een super avond! Een heel terrein was omgetoverd in een klein stukje Nederland. Oud Hollandse huisjes, kaas, haring, poffertjes.. maar ik ging natuurlijk voor de frikandel en het broodje kroket! Omnomnomnom! Heeeerlijk. Even weer thuis (A).. Zelfs de jongens uit Wales vonden t wel lekker:) haha... Nadat we ons buikje rond hadden gegeten en talloze fotoshoots hadden gehad (mensen wilden heeeeeel graag met Nederlanders op de foto..), zijn we naar de Heineken tent gegaan. Een tent vol Vietnamesen die genoten van Nederlands bier. Wat wilde ik hen graag een Grolsh aanbieden.. veeeel beter:) haha.. anywho.. Het was er redelijk rustig, terwijl er op de achtergrond van het podium een video werd getoond van mensen die op een andere avond helemaal los waren gegaan. Duidelijk de verkeerde avond gekozen dus.. dachten we.. 5 minuten later ging de heeeeeeele tent los! Mennn wat gaaf! Wij bedachten ons geen moment en zijn bij al die gekke Vietnamezen op het podium geklommen. Iedereen ging uit zn dak en telkens als wij iets geks deden of alleen maar gingen proosten werden we luid toegejuicht.. Kortom een topavond dus! haha..

De andere dagen in Ho Chi Minh bestonden uit uitgaan, tours (Mekong Delta dagtripje --> mooie boottocht en zien hoe ze cocosnoot verwerken e.d. en een half dagje naar de tunnels, waar ze tijdens de oorlog in hebben gewoond en gevochten), stad bezichtigen en shoppen. Al met al best leuke dagen gehad, maar ik was wel blij dat ik de stad eindelijk weer kon verlaten;) haha..

Toen ik mijn paspoort op wilde halen kwam ik een taxiscooterman tegen die me een rit aan wilde bieden... eerst dacht ik nee.. hier heb ik geen tijd voor en ik loop wel! Maar ik ben blij dat ik toch even ben blijven staan.. het bleek een super lieve man te zijn die mensen graag de stad wil laten zien. Het maakte hem niet uit wat ik betaalde, als ik na de tijd maar in zijn boek wilde schrijven. Hij bleek al 2 dikke boeken te hebben met verhalen en foto's van reizigers die hij op zijn motorbike heeft gehad. Wat bijzonder zeg! .. ik dacht ag.. ik klim dr lekker op. Het was jammer dat ik nog maar een uurtje had en we alleen tijd hadden om samen even naar het history museum te gaan, maar het was wel het leukste laatste uurtje in HCMC ever! Natuurlijk heb ik nog even in zijn boek geschreven, dus mensen.. als jullie ooit in HCMC zijn.. zoek die vent op en lees mijn verhaaltje:D haha..

Maarja.. toen was het moment daar... Tijd om Vietnam te verlaten:( Echt tijd om er bij stil te staan had ik niet echt omdat ik moest sprinten om de bus naar Phnom Penh te halen. Wat heb ik genoten in Vietnam zeg.. Het was jammer om dit achter me te laten, maar ondertussen had ik ook wel zin om een nieuw land te bezoeken.

Na een 6 urige reis en een moeiteloze grensovergang kwam ik 's avonds aan in Phnom Penh. Hier heb ik letterlijk maar 1 nachtje doorgebracht omdat ik 's ochtends alweer de bus naar Sihanoukville zou pakken. Ik moest en zou naar het strand gaan.. bakken in de zon en eindelijk met bruine kleurtje krijgen! whoehoeee.. 's Middags was het zover en lag ik samen met JJ (meisje die ik had ontmoet in Saigon), op Otres Beach op een heerlijk strandbedje te genieten van een pedicure. Top!
's Avonds samen uitgeweest in Sihanoukville waar ik nog meer bekenden ben tegengekomen. In eerste instantie zou ik 2 nachten in Sihanoukville blijven, maar aangezien iedereen de volgende ochtend al naar Koh Rong zou gaan, heb ik die avond alles even omgegooid. De volgende ochtend stond ik om 7 uur klaar om opgehaald te worden. Nadat we 10 rondjes Sihanoukville hadden gehad om iedereen op te halen gingen we eindelijk op de boot. Hier hebben we allen een vriend uit Engeland uit zitten lachen, die zn hele gezicht zwart had van iets wat leek op houtskool. Hij was zo dronken geweest de avond ervoor dat hij blijkbaar met zn gezicht ergens in een kampvuur had gezeten ofzo.. Miedug wat zag hij eruit! haha..
De ferry naar Koh Rong (eilandje dichtbij Sihanoukville) was een hel! Ik had geen ontbijt gehad en had nog een klein zakje chips van de nacht ervoor en heb dat dus opgegeten.. Slecht idee:( Ik ben nog noooooit zo zeeziek geweest. De boot ging alle kanten op! Terwijl de 2 kerels heerlijk lagen te slapen met een kater, zat ik met een zak voor mn gezicht te proberen om alles binnen te houden. Jammer genoeg is me dat niet gelukt. Bah zeg.. wordt weer misselijk als ik eraan denk! haha..
Maarja.. het was het allemaal waard! We waren aangekomen op een paradijs!! Parel witte stranden, helder lichtblauw water en knusse strandtentjes! Hemels!:D Ik heb hier 4 heerlijke dagen gehad. Eindelijk mijn bruine kleurtje gekregen en lekker gerelaxed met leuke mensen! De eerste avond bijvoorbeeld drankspelletjes gespeeld op de pier met veel leuke mensen, om daarna te gaan skinnydippen in de zee. Wat een magische avond! Letterlijk, want als je 's nachts gaat zwemmen in die zee krijg je allemaal lichtgevende plankton te zien! Wat bijzonder is dat zeg,, de sterren in de hemel boven je en allemaal kleine lichtgevende puntjes in de zee onder je! Echt een aanrader!
1 dag ook een dagtripje gedaan waarbij we gingen snorkelen (1e keer, dus ff wennen), vissen (1e keer en ik was gelijk een professional) en een bbq en zonsondergang kijken op het strand aan de andere kant van het eiland. Al met al een super relaxte en mooie trip met leuke mensen:)

Nadat we weer zijn gekomen van Koh Rong (nu ging de boottrip gelukkig goed), zijn JJ, Chris en ik uit eten gegaan in Sihanoukville. Toen ik had besteld ging mijn buik ineens raar doen, wat resulteerde dat ik om de 5 minuten naar de wc moest en maar 1 hap van mijn overheerlijke kipsalade naar binnen kon krijgen.. Pfffffff had ik dus net zoals zo velen toch wat opgelopen op dat eiland. De volgende ochtend was de planning om de bus van 7 uur naar Phnom Penh te pakken met JJ, maar dit heb ik toch maar niet gedaan. Wat kan een mens zich beroerd voelen zeg. De volgende dag rondgehangen in het hostel samen met Chris en om 5 uur 's avonds met moeite toch de bus naar Phnom Penh gepakt.

De busrit ging gelukkig goed (hallelujah) en ik kon gelukkig de volgende dag de stad bezichtigen. Ik ben met een vent uit Amerika naar de Killing Fields geweest. Er is in Cambodja van 1975 tot 1979 een genocide geweest onder de macht van de Rode Khmer en op deze velden waren dus vele massagraven te vinden. Pff.. daar wordt je even stil van zeg. Zoveel doden op 1 plek. Bah.. Erg indrukwekkend.
Na de Killing Fields zou onze tuktukdriver ons nog naar de oude gevangenis brengen om te bezichtigen. Liep dat ff anders. Ineens hoorden we een dikke knal tegen onze tuktuk en toen we omkeken lag er ineens een heel gezin op de grond! Pfff wat schrikken zeg! Onze chauffeur had het eerst niet eens door, aangezien hij muziek in de oren had, maar toen ik bleef schreeuwen stopte hij eindelijk! Ik sprong uit de half rijdende tuktuk en rende op de familie af. Ik zag alleen maar angst, bloed en veel tranen. Mijn hart zat in mijn keel! Ondanks dat ik uit probeerde te leggen dat ik verpleegkundige was, wilde de moeder niet dat ik teveel aan haar dochtertje kwam. Van wat ik kon zien bleek het alleen om schrammen en een tand door de lip te gaan, maar wat is het frustrerend als je niet mag helpen. De vader stond tegen ons te schreeuwen en ik probeerde hem uit te leggen dat ik er niets aan kon doen. Door alle adrenaline had ik niet echt door wat er gebeurd was, tot ik de ogen van de vader zag. Hij bleek ladderzat te zijn! Niet te geloven dat je in zo'n staat 2 kindjes (jongetje van een jaar of 2 en een meisje van 3) en je vrouw zo in gevaar brengt. Ik was woest! We hebben de man achtergelaten en zijn met moeder en de kindjes naar een klein ziekenhuisje gereden waar 1 verpleegkundige aanwezig was. Die deed alleen was jodium op de wonden, zonder deze eerst schoon te maken. Pas na aanwijzingen van mij werd alle zand verwijderd en werden de schrammen pas goed verzorgd. Erg frustrerend als je zo'n klein meisje ziet huilen.:( Nadat alles weer rustig was hebben we moeder en kinderen naar huis gebracht, waar we alle bierblikjes op de grond zagen liggen. De hele buurt kwam uitlopen en ondertussen was vader ook thuisgekomen. Ze wilden nog proberen om geld van de tuktukdriver te krijgen, maar dit hebben we natuurlijk afgeslagen. Erg bizar dat de hele buurt niet tegen die vader in ging. Niemand was boos of hield vaders tegen toen hij ook nog boos werd op zijn vrouw.. Pff.. wat onwerkelijk!
Toen we ons toch niet helemaal veilig voelden zijn we toch maar weggegaan en heeft de tuktukdriver ons teruggebracht naar het hostel. Na zo' n dag vol drama geen puf meer om nog wat anders te zien.
Gelukkig had ik 's avonds afgesproken met Sarah en Laura om ergens te gaan eten en zij hebben mij er weer even bovenop geholpen:)
's Avonds heb ik de nachtbus naar Siem Reap gepakt.
Hier zat JJ al op mij te wachten en hebben we een aantal leuke dagen gehad met bekenden uit Koh Rong:) We zijn naar Ankor Watt geweest, erg mooi! Maar echt genieten kon ik niet aangezien ik weer aan de dunne was en dus de hele tijd mijn ogen open hield naar een toilet:P hahah..
achja.. wel een super mooie zonsopgang gezien. Adembenemend zo met die oude tempels! Ook nog een leuke coocking course in Siem Reap gedaan, dus ik weet nu hoe je overheerlijk springrolls en een lekkere cambodjaanse soep kunt maken. omnomnomnonm!
Op de laatste avond was JJ zo verstandig om niet meer uit te gaan omdat ze de volgende dag om 6 uur de bus naar Bangkok zou pakken. Maar aangezien mijn bus pas 2 uur later zou gaan, dacht ik natuurljik weer van.. oohhh een paar drankjes kan wel.. Helaas werden een paar drankjes veel gratis drankjes en ben ik 's nachts in een aangeschoten bui vergeten de wekker te zetten. Wordt je ineens wakker om 10uur 's ochtends. BALEN!!! pff.. Daarom gaat mn geld dus zo snel.. shit zeg:P
Nja.. dan maar de bus van 12uur. Het was een erg lange dag en weg naar Bangkok, met veel wachten en veel hobbelige wegen waar ze met 100km/u overheen gingen. Pfuiw.. wedden dat ik een aantal keer meer dan 1sec in de lucht heb gezweefd! haha.. Gelukkig had Franklin (bekende uit Koh Rong en Siem Reap) al een bed voor mij gereserveerd en zat hij netjes op mij te wachen. Wat een service! :)

De eerste avond in Bangkok direct een heerlijke Pad Thai genomen en wat drankjes genuttigd met JJ, Franklin en wat andere mensen. Franklin en een aantal andere jongens vroegen later op de avond of ik mee ging naar een Pinpongshow... Nee dit is geen tafeltenniswedstrijd.. dit is een show waarbij Thaise dames van alles uit hun edele deel halen. Iets wat je volgens JJ wel meegemaakt moet hebben. Nou.. waarom niet.
Wat ik niet verwachtte was dat ik direct bij binnenkomst een stel op het podium zag die geslachtsgemeenschap hadden. Euuhh Ok?! Hoort dit erbij?? Ik was even in shock! Die man en die vrouw waren wel lenig zeg! Het ging alle kanten op hahaha.. Na de seks kwamen er na elkaar steeds meisjes op het podium die van alles met hun edele deel deden. Een 3 meter lange slinger eruit trekken.. pingpongballen schieten in een glas... Een flesje water in je edele deel gieten en het in een andere kleur eruit laten komen.. 'Welcome to Bangkok' op papier schrijven en het meest schokkende... een sliert met scheermesjes eruit trekken. AAUUU!!! bizar!.. Ik wil niet weten hoe het er daar van binnen uit zag. Een paar meisjes hadden er iig wel lol in en zaten een paar mensen de gek aan te steken en te lachen. Je moet blijkbaar toch wat als je dit elke avond moet doen:S...

De volgende dag een leuke fietstour door Bangkok gehad. Door erg veel kleine straatjes gefietst, waar je normaal niet zou komen. Heel leuk!
Verder nog naar de floating market geweest. Dit was wel erg touristisch, maar ook wel weer geinig als je in contact komt met de lokale mensen.
Verder nog wat tempels bezocht en de stad bekeken en een bekende uit Nederland tegengekomen. Erg kleine wereld is het! haha..

De laatste paar dagen zat ik in Chiang Mai. Erg leuke stad in het noorden van Thailand en heb hier al veel leuke mensen ontmoet. Samen met een meisje een 2 daagse trekking gedaan. Pff wat is dat ff zwaar als je lang nie meer zo veel hebt gelopen! Maar wel genoten van de natuur en het uitzicht! Ook Thailand is adembenemend. 's Avonds gezellig bij het kampvuur gezeten en gekletst onder het genot van een aantal biertjes.tochtDat is ook wel nodig met die kou in het noorden 's avonds... Pfff It's freeezing here!
De volgende dag relaxt opgestaan, een 2e trekking gedaan en de dag geeindigd met een uberspannende bamboo raft (Not! erg saai.. maar dat maakte het ook wel weer grappig:P) De dag na de trekking een olifantentraining gedaan. Erg bijzondere dag, waarbij we eerst leerden om met de olifanten om te gaan. Hoe je erop moet komen en hoe je ze links en rechts kunt laten gaan enz. We mochten ze voeren en moesten natuurlijk ook de stal schoonmaken. 's Middags een leuke rit gemaakt en de olifanten gewassen in het water en een zwemtochtje gemaakt. Wauw.. wat was dat gaaf allemaal zeg! Zo dichtbij zulke grote dieren! 1 van de beste ervaringen tot nu toe!!

Nou.. ik ben er een beeeetje doorheen geraced.. maar het is nu tijd om kerstavond te vieren! Het is raar om nu niet thuis te zijn, maar ik denk dat ik me hier wel ga vermaken;) Nieuwjaar zal ik vieren op een eiland in het zuiden, dus dan zit ik lekker in de hitte! heeeeeerlijk:D

Bij deze wens ik jullie allen hele fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar! Tot in 2014!! Doe het rustig aan, maar vergeet niet te genieten van het leven! :)

Hele dikke kus vanuit Thailand!! (K)(K)(K)

  • 27 December 2013 - 16:19

    DICKY EN BENNY:

    Hallo Cecile

    We hebben je verhaal weer gelezen.
    Ga zo door ook in het nieuwe jaar waarvoor alle goeds jou toegewenst

    Groetjes Dicky en Benny

  • 28 December 2013 - 00:55

    Mrut:

    heeyy het klinkt echt allemaal superleuk je maakt echt gekke dingen mee hahaha!
    wel zielig van dat gezin en die slechte hulp daar..
    Ik verwacht trouwens een echte professional asian chef als je terug komt dus blijf oefenen, erg lekker straks:P we moeten binnenkort skypen over kerst/scooter/nieuwjaar en GROOT NIEUWS


  • 15 Januari 2014 - 16:24

    Henny En Manny Hutten:

    Hallo Ceciel,
    Heb je verhalen gelezen in deze maanden beleef jij meer als een ander z'nn
    hele leven.
    Maar wel ontzettend goed ga je ook nog naar Australië daar is het nu wel heel erg heet.
    Nog veel plezier.
    Gr Henny en Manny

  • 17 Januari 2014 - 13:38

    Buuv,jes:

    Hey buuv,meisje wat een verhalen geweldig heel veel goeds en plezier in 2014 dikke knuffel van ons xx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cecile

Actief sinds 10 Okt. 2012
Verslag gelezen: 3264
Totaal aantal bezoekers 20712

Voorgaande reizen:

11 November 2013 - 17 April 2013

Backpacken door Zuid-Oost Azië & Australië

14 Oktober 2012 - 17 December 2012

Ghana

Landen bezocht: