Ghaneze bruiloft, fietsen en seksuele voorlichting - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cecile Busger op Vollenbroek - WaarBenJij.nu Ghaneze bruiloft, fietsen en seksuele voorlichting - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Cecile Busger op Vollenbroek - WaarBenJij.nu

Ghaneze bruiloft, fietsen en seksuele voorlichting

Blijf op de hoogte en volg Cecile

18 November 2012 | Ghana, Tamale

Hello hello! Long time no see!
Deze keer heb ik besloten om 2 reisverslagen te maken, want als ik alles in 1 reisverslag moet proppen zijn jullie morgen nog bezig met lezen. Dus nu kunnen jullie t lekker verdelen:p

Zaterdag was het dan zover, mijn eerste ghanese bruiloft! Mijn collega ‘sister Eunice’ ging trouwen. Ze was de hele week vrij geweest, maar elke dag kwam ze even langs om te vertellen hoe t met de voorbereiding ging en hoeveel zin ze er wel niet in had! Hierdoor kreeg ik ook steeds meer zin in de bruiloft:D
Op zaterdagochtend heb ik me lekker relaxed klaargemaakt. Mijn collega’s zouden zich allemaal op t werk verzamelen, omdat ze voor de tijd nog moesten werken. Omdat ik die dag vrij was en de kerk redelijk dichtbij was, had ik besloten dat ik er wel in m’n eentje naartoe zou fietsen en mijn collega’s daar kon ontmoeten. Op de uitnodiging stond dat de trouwerij om 9 uur zou beginnen.. Tja.. Aan de ene kant wist ik wel dat ik dat niet te letterlijk moest nemen, maar aan de andere kant wist ik ook niet goed hoe laat t dan wel zou beginnen. Dus.. ik stond stipt om 9 uur bij de kerk… Toen ik aankwam waren ze de vloer nog aan t dweilen en de muziek nog aan t installeren en zaten er welgeteld 14 andere mensen in de zaal. Het was dus direct duidelijk dat het sowieso niet om 9 uur zou beginnen. Wel begonnen ze om kwart over 9 met zingen. Het ene 15 minuten durende gospel nummer na de ander, met het geluid zo hard dat ze het 1 km verderop nog konden horen. Toen ik er toch echt hoofdpijn van kreeg heb ik besloten om buiten op mijn collega´s te wachten. Hier heb ik ongeveer tot half 11 gestaan toen eindelijk een hele stoet met auto’s aankwam, waaronder mijn collega’s en de bruid zelf! Wat zag ze er mooi uit!! Supermooie bos met nephaar onder een mooie sluier en een mooie jurk. Wat me wel opviel was dat ze een redelijk buikje had in die jurk.. ik dacht oh oh oohhh! Ben jij stout geweest voor het huwelijk?!:P Tot nu toe durf ik het nog steeds niet te vragen:P Mijn collega’s hadden allemaal hun witte jasje aan met een zwarte broek en witte sandalen en ik een groene lange jurk. Ik was dus een beetje een buitenbeentje, maar ik had geen zwarte broek en witte sandalen en ik had t veel te warm voor een uniform, dus ik was op dat moment wel blij met mijn mooie feestelijke jurk(A) Wij mochten als collega’s achter de bruid aan de kerk inlopen, erg leuk hoe iedereen je dan aankijkt! De kerk zat namelijk heeeelemaal vol en alle ogen waren gericht op de bruid en de seleminga die achter haar liep:p
De ceremonie begon met het verwelkomen van iedereen. Onder luid gejuich werden de verschillende groepen mensen begroet: familie van de bruidegom, familie van de bruid, collega’s, verschillende koren enz enz... Toen dat eenmaal klaar was, was het tijd voor een super lange preek van de pastoor. Deze las vooral allemaal stukjes voor uit de bijbel over het huwelijk. Je moet trouw zijn, je moet elkaar respecteren enz enz enz. Maar de manier waarop de pastoor zijn verhaal vertelde was eerder intimiderend dan feestelijk en ik heb vooral van zijn verhaal geleerd dat ik bang moet zijn voor God, omdat hij alles ziet.. ofzoiets.. :P Als ik de bruid was, was ik gillend de kerk uitgerend:p De kerkgangers waren het echter roerend met hem eens, want er werd meer dan eens HALLELUJAH en AAAAAMEEENNN geschreeuwd:P De vertaling in het Dagbanli werd gedaan door de vrouw van Dr. Opuku. Die deed dit met hetzelfde enthousiasme als de pastoor zelf en deed bijna alles na wat hij deed. Dit zag er erg komisch uit! Haha.. Nadat hij eindelijk uitgepraat was, werd het tijd voor zang en dans! Ik werd natuurlijk door mijn collega’s de dansvloer (klein stukje ruimte voor het altaar) op gesleurd. Ik heb nog nooit zo gelachen in een kerk als op die dag:p De rest van de ceremonie was een beetje zoals ik het me ook voorstelde.. Bruid en bruidegom die elkaar het ja woord geven voor het altaar. Ik moest bijna een traantje wegpinken! Was het niet dat er erg weinig liefde en affectie getoond werd tijdens de ceremonie. Ze keken elkaar bijna niet aan en het hoogtepunt waar ik op zat te wachten (DE KUS) werd afgedaan met een kus op beide wangen.. Ik dacht echt van.. HUW?! Is dit alles????? Dat meeeeen je niet? :p haha .. Na de huwelijksvoltrekking werd er natuurlijk weer gedanst! Jippie:D
Nadat de kerkdienst af was gelopen stroomde iedereen naar buiten voor de fotosessie voor de kerk. Wat een chaos was dat met al die mensen! Er gingen steeds verschillende groepen met de bruid en bruidegom om de foto, maar daar omheen liepen allemaal mensen die nog uit de kerk liepen of zaten te wachten om ook op de foto te mogen. Ook wordt er maar weinig gelachen op de foto’s, bijna allemaal serieuze gezichten:p Erg mooie trouwfoto’s zoals je dat in NL ziet, hebben ze hier dus niet:P
Na de fotosessie ging iedereen weer snel naar binnen, want daar was het tijd voor de receptie. Dit is ook weer heeeeeel anders dan in NL. Het leek wel korenslag:P Alle verschillende koren die aanwezig waren kwamen omstebeurt naar voren om liedjes te zingen en de één wilde het nog uitbundiger doen dan de ander:p De gasten zongen en dansten ondertussen erg uitbundig mee! Tussen de liedjes door mocht het bruidspaar de taart aansnijden, waarna de taart naar achter werd gebracht en ik um pas een half uur later terug zag. Ze gingen rond met een grote schaal met een hele boel kleine blokjes cake, waar iedereen een stukje van mocht pakken. Jammer genoeg dus geen groot stuk taart, zoals ik had gehoopt:p Gelukkig werden er later nog flesjes frisdrank en pakketjes met biscuitjes uitgedeeld, want ik had onmeunige honger:P Ik had verwacht dat er nog een kleine maaltijd zou komen of een klein ander feestje ofzo.. maar dat bleek niet zo te zijn. Errug jammer:P Dan nog maar ff met de bruid op de foto:)
Na de trouwerij ging ik naar t ziekenhuis, waar later de bruid ook nog even op bezoek kwam om met de dokter en collega’s op de foto te gaan. Het werd gelijk weer een hele foto sessie! Ghanezen houden van foto’s:P Om 3 uur was mijn eerste ghanese bruiloft echt helemaal afgelopen.
Eenmaal weer thuis was ik bekaf van de trouwerij en heb ik ’s avonds lekker een filmpje gekeken op mijn kamer
De volgende dag zou ik eigenlijk naar Town gaan, maar uiteindelijk ben ik de hele dag bij mijn gastgezin gebleven. Het leek alsof t een lekker relaxte zondag zou worden, maar uiteindelijk heb ik toch weer veel rare dingen meegemaakt:p
’s Ochtends rustig opstaan (mijn gastmoeder vind dat ik te veel slaap:P), ontbijten en even met mijn gastmoeder naar de roadside om ingrediënten te halen voor de lunch. Daarna gezellig mijn broertje en zusje geschminkt! Opzich had ik een best leuke vlinder op het gezicht van mijn zusje getekend, maar op een zwarte huid, ziet het er toch wat enger uit dan op een blanke huid:P Volgens mij vond haar moeder het maar niks:P
’s Avonds heb ik een poging gedaan om mijn gastmoeder en de buurvrouw te leren fietsen. God wat was dat lachen! Mijn gastmoeder is 23 en niet meer zo licht als een kind van 4, dus het was moeilijk om haar vast te houden om haar in balans te houden. Het was maar goed dat we begonnen op een kleine fiets, zodat ze nog makkelijk bij de grond kon, want anders!:P We hadden besloten om bij het schooltje dichtbij ons huis te gaan oefenen, omdat daar een vlakke grond was en daarom de minste kans op verwondingen:) Ons broertje was daar ook aan het voetballen met wat andere kinderen. Die vonden het erg komisch om te zien hoe wij met z’n tweetjes zaten te worstelen om haar ook maar 2 meter recht en in haar eentje te laten fietsen!.. Uiteindelijk zijn we na een kleine 3 kwartier vermoeid terug naar huis gegaan, nadat ze redelijk op de kleine fiets kon fietsen:P Hopen dat ze aan het eind van mijn verblijf helemaal in haar eentje op de grote mensen fiets kan fietsen:p
Oh.. wat ook nog op zondag gebeurde was dat mijn zusje voor het eerst haar maandelijkse periode had. Mijn gastmoeder had bloedvlekken in haar jurk gezien en toen had ze gezegd dat ze een wondje op haar kont had.. ze was durfde niet te zeggen dat het eigenlijk wat anders was, maar wij hadden dit dus vrij snel door. Omdat ze iets beter met mij kan praten dan met haar tante (mijn gastmoeder), heb ik haar even meegenomen naar mijn kamer om uit te leggen hoe het werkt met verbandmiddelen enzo.. Toen ik vroeg van.. je weet toch wel dat je dit elke maand krijgt?.. Keek ze met angstige en vragende ogen aan. Ze wist dus niet wat haar te wachten stond als meisje zijnde. Daarom heb ik er gelijk maar een hele seksuele voorlichting van gemaakt. Aangezien ik hier soms heeele jonge moeders zie heb ik haar maar gelijk maar goed ingepeperd dat ze vanaf nu zwanger kan worden en dat ze daarom erg op moet passen! SO ALWAYS USE A CONDOM:P (God wat voelde ik mij toch een moedertje:P) Nadat we samen even hadden geklaagd dat kerels het maar makkelijk hadden, was mijn 1e seksuele voorlichting voorbij:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cecile

Actief sinds 10 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1143
Totaal aantal bezoekers 20716

Voorgaande reizen:

11 November 2013 - 17 April 2013

Backpacken door Zuid-Oost Azië & Australië

14 Oktober 2012 - 17 December 2012

Ghana

Landen bezocht: